Osmanlı dönemindeki zimem defteri uygulamasıyla zekât verebilir miyiz? Zimem defteri ne demektir? Fakirlerin borcunu ödemek zekât yerine geçer mi? Bir fakirin haberi olmadan onun borcunu.
Bu olayı günümüzde de devam ettirebilsek keşke. En azından, atlamamamız gereken zekat ibadetini de el verdiğince maddi imkanlar ölçüsünde yerine getirebilmeliyiz. Zekat, islamın şartından biridir.
Aksine zekat, toplumsal dengeyi koruyan, fakirin hakkı, malı temizleyip çoğaltan bir ibadettir. Vergi zekât yerine geçer mi? Bu misâller, muvaffakiyetin, başarının sırrının ihlâsta olduğunun en güzel delilleri. Sırf Allâh rızası için yapılan, içine zerre kadar riya girmeyen hareketler ve davranışlarla dolu böyle bir cemiyette ve toplumda elbette ki kolay kolay ne hırsızlık olur, ne de suç işlenir.
Bu bakımdan zenginlere verilen hediyeler zekat yerine geçmez. Okunma sayısı : 50. Yorum yapmak için giriş.
Eğer elinizde yeni ve güzel görünen giyecekler ya da temiz ve dayanıklı olan yiyecekler varsa bunları da zekat vermek için kullanabilirsiniz. Her kim bu yazıyı okur ve akabinde anlayıp derin bir iç çekiyorsa, temennimiz odur ki fakiri fukarayı sevindirir, ALLAH rızası gözetir ve insanlara elinden geldiğince ikramda bulunur.
Yıl sonuna kadar zekâta niyet etmeksizin fakir ve muhtaçlara dağıttığı sadakayı hesaplıyarak zekâta mahsup etmek caiz değildir. Yani böyle bir niyetle zekât ödenmiş olmaz. Ancak zekat niyeti ile verilmişse zekat yerine geçer. Fetâvâ-yi Hindiyye – Es-Siraciyye.
Hocam, işçilere verdiğimiz kıdem tazminatı zekât yerine geçer mi? Kıdem tazminatı, yasal olarak işçilere takdir edilmiş bir haktır. Ev kirasını ödeyemeyen fakir kiracıya, mal sahibi, kirayı almadan bağışlasa, bu para zekât yerine geçmez, sadaka olur.
Bir koca, hanımının başka bir kocadan olma fakir çocuklarına zekât verebilir. Bir kimse, oğlunun fakir olan hanımına zekât verebilir. Osmanlı’dan günümüze uzanan zimem defteri yani günümüz deyimiyle borç defteri kapatma uygulaması hala sürüyor.
Bir bakkala gidiyorsunuz borç defterindeki tüm borçları ödüyorsunuz. Zekatın geçerli olması için bazı şartları vardır ki,Müslüman olan fakirlere verileceği gibi malı fakire temlik etmek gerekir. Ecdadımızın uyguladığı bizim unuttuğumuz güzel bir uygulama. Sual: Zekât, fitre ve oruç fidyesi kimlere verilir?
CEVAPBunları maddeler hâlinde bildirelim:1- Zengin olana, yani kurban nisabına malik olana zekât verilmez. Ana babaya, dedeye, büyükanneye, evlada, toruna, hanıma ve kâfire verilmez. Fakir olmak şartıyla geline, kardeş, hala, amca, dayı, teyze gibi akrabaya, damada, kayınvalideye, kayınpedere, kayınbiradere, üvey çocuğa. Sual: Osmanlı’da zimem defteri diye bir şey varmış, o nasıl bir şey?
Zimmet burada borç demektir. Osmanlı zenginleri, borçlarını ödeyemeyenlere yardımcı olurlardı. Bir de kendi isimlerinin bilinmemesini, gizli yapılmasını isterlerdi. Veremeyenleri tespit.
Bu borçlar, harmanda ödenirdi. Ramazan ayı gelince, eski ramazanlardan bahsetmeden geçilmiyor. Zaman zaman bu borçları ödeyemeyen fakirlerde olurdu. Geçerli olmasının şartları nelerdir?
Nefsin ve malın arınması, Müslümanlar arasında iktisadi adaletin temini, fakir ile zengin arasındaki uçurumun giderilmesi bakımından gerek ferdi gerekse toplumsal alanda ciddi katkısı olan mali bir ibadettir. Zekât yerine geçmesi için niyet şart mı? Kur’an-ı Kerim’in yaklaşık otuz yerinde namaz ile birlikte. Bir başka deyişle zekâta niyet etmeden vermiş olduğumuz himmetler (din ve iman hizmetleri için verilen para) zekât yerine geçer mi?
Eğer zekât yerine geçmezse bundan sonra zekât niyetiyle himmet verilse tekrar zekât vermek gerekir mi? Salih Bey: “Mallarımızın bir musîbetle elimizden çıkması, zenginlik anında veremediğimiz zekâtlarımız yerine zekât sayılır mı ? Yoksa kendi isteğimizle verdiğimiz mallar mı zekât olur?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.